Het is een bloedhete dag in augustus 1945. Terwijl de inwoners van een Hongaars provinciedorpje zich voorbereiden op een huwelijk, arriveren een orthodoxe joodse vader en zoon in het plaatselijke stationnetje. Ze huren een paardenkar waarin ze zwijgzaam twee houten kratten laten vervoeren. Er ontstaat onrust. Wat bevindt zich in de kisten en wat is hun doel? De dorpsbewoners gaan gebukt onder een collectief schuldbesef en door hun komst komen donkere geheimen en herinneringen bovendrijven. Is het familie van joodse dorpsgenoten die werden gedeporteerd en komen ze hun clandestien verkregen eigendommen opeisen? Het dorp raakt in paniek en begint maatregelen te nemen..
Korte synopsis
Het is een bloedhete dag in augustus 1945 als een orthodoxe joodse vader en zoon in een Hongaars dorpje arriveren, terwijl de inwoners zich voorbereiden op een huwelijk. De dorpsbewoners – achterdochtig, berouwvol en angstig – verwachten het ergste. De dorpsecretaris is bang dat ze familie zijn van gedeporteerde joodse dorpsgenoten en dat ze clandestien verkregen eigendommen komen terugeisen…
Oneliner
Een joodse vader en zijn zoon keren terug naar een dorp waar de joodse bevolking is afgevoerd. Hun komst maakt veel los. Angsten komen boven, schuldgevoelens, huwelijksdrama’s en het allerslechtste en allerbeste van mensen onder druk komt los..
Achtergrond
De in Boedapest geboren regisseur Ferenc Török geldt als een van de meest prominente figuren van de nieuwe garde Hongaarse filmmakers. Na enkele succesvolle korte films draaide hij in 2001 zijn eerste speelfilm, ‘Moscow Square’, die al snel een cultstatus verwierf. Met het beklijvende en pakkende ‘1945’ – winnaar van verschillende publieksprijzen – werpt hij nu een genuanceerde en filmische blik op een lastig onderwerp: het lot van de Joden in het naoorlogse Hongarije. “‘1945’ is van een beheerste schoonheid. Török schept een sfeer van naderend onheil, schuldbesef en paranoia.” De authentieke sets van architect László Rajk (die ook aan Oscarwinnaar ‘Son of Saul’ meewerkte), de elegante zwart-witbeelden van de wereldvermaarde cameraman Elemér Ragályi en de subtiele, melancholische muzikale score stuwen de film langzaam maar zeker naar een onverwachte climax. (A.I.)
De film won op het filmfestival Film by the Sea de prijs voor beste literatuur verfilming: Uit het Juryrapport: “… en dan “1945”, een subtiel en genuanceerd verhaal over een overgangstijd: het Hongarije van na de Duitse capitulatie en de komst van nieuwe bezetters – de Russische bevrijders. De film is gebaseerd op een kort verhaal van 14 pagina’s, maar vertelt de grote geschiedenis van verraad en hebzucht. Het behandelt een pijnlijk onderwerp dat niet alleen in Hongarije, maar ook in andere Europese landen een rol heeft gespeeld: het heulen van de plaatselijke bevolking met de Nazi’s. “1945” gaat ons dan ook allen aan. “1945” is prachtig verfilmd, een symfonie in zwart en wit met veel gegluur achter gordijnen en hagen. Soms heel licht, vrolijk bijna om de wreedheid en waardigheid schrijnender te belichten.”
* Panorama Selectie – Filmfestival Berlinale 2017
* Literatuur competitie Film by the Sea
* Winner Film en Literatuur Award – Film by the Sea
* Officiele competitie – Film Fest Gent 2017
* Het Parool
* Trouw
* TV Krant
* Nederlands Dagblad
* NRC
* Het Parool: Popcorn panel
* Het Parool: samenvatting
* de Volkskrant
* Indebioscoop.com
* The Post Online
* Cinemagazine
* Variety
* Cineuropa
* Village Voice
* New York Times
* BFI
* Hollywood Reporter
* Rotten Tomatoes
**** Het Parool
**** Trouw
**** TV Krant
**** Nederlands Dagblad
**** NIW
*** NRC
*** de Volkskrant
“Geweldig met schitterende beelden” ~ Het Parool
“In stemmig zwart-wit met veel gefilmde hoogstandjes” ~ NRC
“Knap gemaakt drama met een voelbare spanning” ~ TV Krant
“Scherpe inkijk in de menselijke ziel” ~ Nederlands Dagblad
“Spannende in prachtig zwart-wit geschoten film over de schuld van medeplichtigen” ~ Het Parool
“Boeit van begin tot eind” ~ Cinemagazine
“Knap verfilmd” ~ Trouw
*Török geeft Homecoming steeds een ander gezicht, van klassieke western tot broeierige thriller” ~ de Volkskrant
“Stijlvol gefilmd drama, dat tegelijk beklemt en betovert” ~ indebioscoop.com
“Verfrissend, intelligent en subtiel gemaakt!” ~ Variety
“Superieur camerawerk” ~ Variety
“Krachtig, Overtuigend en gemaakt met Vakmanschap” ~ LA Times
“Authentieke en gedetailleerde art direction” ~ Film Fest Gent
“Krachtig en Aangrijpend – een Must See” ~ San Jose Mercury News
“Verbluffend mooi” ~ The Miami Herald
“Dit sublieme drama is een ware ontdekking!” – Miami Film Festival
* IMDB
* Trailer
* Persmap
* Interview met de regisseur (Engelstalig via YouTube)