In 1904 woont de jonge Spaanse schilder Pablo Picasso in Parijs waar hij een atelier deelt met George Braque. Om hem heen heeft zich een groepje kunstenaars gevormd. Hun doel de artistieke oude garde van hun voetstuk af te halen. Naast Picasso zat in het groepje schrijver Guillaume Apollinaire, dichter Max Jacob, Fernande Olivier (Picasso’s partner en muze) en Gery Pieret, ook bekend als de Baron, een losbandig heerschap. Picasso ontwikkelt in deze periode langzaam zijn kubistische stijl. Het groepje is onderwijl vooral bezig met het ritselen van voorschotten bij hun beschermheer Leo Stein voor de werken van Picasso. Tijdens een bezoek aan het Louvre, waar ze veel tijd doorbrengen om te discussiëren over kunst, laat de Baron zien hoe makkelijk het is een aantal Iberische bustes te ontvreemden. Hij geeft deze aan Picasso, voor wie ze één van de inspiratiebronnen zullen zijn voor zijn kubistische schilderij “Les Demoiselles d’Avignon”. Korte tijd later wordt de wereld opgeschrikt door het nieuws dat de Mona Lisa is gestolen uit het Louvre. Eerst reageren de kunstvrienden lacherig op dit bericht, maar dan begint tot hen door te dringen dat ze wel eens zelf verdacht kunnen worden. Bezit Picasso immers niet zelf roofkunst uit het Louvre?
Korte synopsis
Sfeervolle periodeschets uit het leven van Pablo Picasso in zijn Parijse tijd in de jaren 1910 waarin hij bekender raakt. In deze tijd ontwikkelt hij zijn kubistische stijl en schildert hij het eerste kubistische werk “Les Demoiselles d’Avignon“. In dezelfde periode wordt de wereld ook geconfronteerd met de ontvreemding van de Mona Lisa uit het Louvre en wordt Picasso opgeroepen als getuige om de diefstal op te helderen.
Achtergrond
De film beslaat de Roze periode (vanaf 1905) van Picasso’s leven. In deze periode werd Picasso bekender en kreeg hij zijn eerste successen. Ook heeft hij dan een relatie met Fernande Olivier. Door zijn succes en zijn relatie met Fernande Olivier werd Picasso minder somber, wat in zijn schilderijen tot uitdrukking komt door het gebruik van zachte tinten blauw en roze. Door het vele gebruik van roze kleuren in het werk uit deze periode, heeft de periode de naam ‘roze periode’ meegekregen. De onderwerpen van zijn schilderijen zijn in deze periode vaak geïnspireerd op het circus, dat Picasso en Fernande vaak samen bezochten. Voorbeelden van werken uit de Roze periode zijn het Portret van “Señora Canals” en “Circusartiest en jongen“.
Het was tevens de start van de kubistische periode. In Parijs kwam Picasso in aanraking met primitieve Afrikaanse en Polynesische beeldhouwwerken, die hem inspireerden tot het afbeelden van totemfiguren en maskers in zijn schilderijen. Picasso experimenteerde constant met nieuwe technieken en werkte aan een minder naturalistische, meer geometrische stijl. Door een hardere en strakkere uitdrukkingswijze en het gebruik van meer en dikkere lagen verf ontstond een geheel nieuwe stijl: het kubisme. Samen met Georges Braque wordt Picasso gezien als uitvinder van deze moderne kunststroming. Enkele belangrijke werken uit de kubistische periode van Picasso zijn “Les Demoiselles d’Avignon” (1907), dat wordt gezien als het eerste echte kubistische werk.
Eén van de opvallendste roven in die periode is de diefstal van de Mona Lisa in 1911. Het beroemde meesterwerk van Leonardo Da Vinci werd gestolen uit de salon Carré van het Louvre in Parijs, waar het sinds 1804 hing. Mensen kwamen massaal naar het Louvre om naar de lege plek in het museum te kijken. Vingerafdrukken werden wel gevonden, maar van de dader ontbrak ieder spoor. Aanvankelijk verdacht de Franse politie mede Pablo Picasso van de roof, nadat zijn vriend Guillaume Apollinaire hem hiervan had beschuldigd. Picasso zou jaloers geweest zijn op de wereldfaam van de Mona Lisa. Er was echter te weinig bewijs en hij werd al snel weer vrijgelaten.
Op 2 december 1913 kreeg een kunsthandelaar een brief van de Italiaan Vincenzo Leonardo die hem de Mona Lisa aan wilde bieden. De overhandiging zou op 11 december plaatsvinden. Maar de kunsthandelaar had de politie ingelicht en de dader werd direct gearresteerd.
Hij wilde het schilderij, dat volgens hem door de Fransen van de Italianen gestolen was, weer Italiaans bezit werd. De dief kreeg zeven maanden gevangenisstraf. In 1914 werd de Mona Lisa onder groot triomf teruggebracht naar Parijs. Hiervoor werd een speciaal lied gecomponeerd wat in de film ook is te horen.
Art Director Patrice Vermette en Jose Luis Alcaine (huidige cinematograaf van Pedro Almodovar) zijn verantwoordelijk voor de prachtige opnames die Bohemiaans Parijs uit de jaren 1900 uitstekend tot leven brengen. De buitenopnamen van het Parijs uit die periode zijn allen opgenomen in Boedapest.
* Het Parool
* Filmpjekijken.nl
* Algemeen Dagblad
* NRC
* Nieuwerwets TV
* Variety
* Artikel de Volkskrant
“Visueel schitterende film” ~ Variety
“Levendige periodeschets” ~ Variety
“Het genieten zit ‘m in subtiliteiten als de mooie visuele aspecten en onderlinge communicatie van de personages ~ Filmpjekijken.nl
“Flamboyante schelmenfilm” ~ NRC
“Schilderachtig in beeld gebracht” ~ Telegraaf
“Fraai tijdsbeeld” ~ TV Krant
“Het geneuzel en geruzie van de kunstenaars is uiterst amusant en vertederend” ~ Filmpjekijken.nl
* IMDB
* Interview met de regisseur (Spaanstalig)
* Interview met de regisseur (Nederlands)
* Persmap
* Geschiedenisbeleven.nl (hierin worden de gebeurtenissen uit de film worden getoetst aan de werkelijkheid)
* Biografie Pablo Picasso
* Biografie Marie Laurencin (minnares Guilaume Apollinaire)
* Trailer
* Titel logo
* Werk van Picasso die in de film voorkomt I
* Werk van Picasso die in de film voorkomt II
* Over het kubisme