Nélie is net ontslagen bij haar betrekking als dienstmeisje. Ze probeert haar armoedig bestaan te ontlopen door als verpleegster te werken in de frontlinies van de net begonnen Eerste Wereldoorlog. Op een dag wordt het veldhospitaal onder vuur genomen en sterft voor haar ogen Rose, een jonge Zwitserse vrouw van goede afkomst die ze onder haar zorgen had. Nélie neemt de identiteit van Rose aan en vlucht naar een welgestelde kennis van de ouders van Rose. Daar aangekomen wordt ze warm onthaald op het landgoed van Madame de Lengwil en ze wordt haar gezelschapsdame en voorlezer. Nélie’s leugen werkt boven haar verwachting..
Korte synopsis
Nélie probeert haar armoedig bestaan te ontlopen door als verpleegster te werken in de frontlinies van de Eerste Wereldoorlog. Op een dag wordt het veldhospitaal onder vuur genomen en sterft voor haar ogen Rose, een jonge vrouw van goede afkomst. Nélie neemt de identiteit van haar aan en vlucht naar Madame de Lengwil een welgestelde kennis van de ouders van Rose. Daar aangekomen wordt ze warm onthaald en wordt ze haar gezelschapsdame en voorlezer. Nélie’s leugen werkt boven haar verwachting.. .
Oneliner
Een jong meisje neemt de identiteit aan van een pas gestorven jonge vrouw van goede afkomst en weet door deze leugen haar armoedig bestaan te ontvluchten.
Achtergrond
“La Place d’une Autre” is geïnspireerd op The New Magdalen van Wilkie Collins uit 1873, waarbij het verhaal is verplaatst van het Victoriaanse Engeland naar het Frankrijk aan het begin van de Eerste Wereldoorlog. Regisseuse Georges geeft haar heldin meer keuzevrijheid, kracht en vastberadenheid mee, wat Collins tussen de regels moest zetten, omdat bijna niemand in de tijd van die schrijver een verhaal met een sterke vrouwelijke persoonlijkheid interessant zou vinden. De Franse regisseuse weet een charismatisch vrouwenportret te maken, niet alleen is Nélie een sterk personage maar alle vrouwen nemen belangrijke beslissingen en staan in het middelpunt van het sociale leven, maar ze bevinden zich ook aan verschillende kanten van het conflict waar te weinig bevoorrechte plaatsen zijn. Georges laat onwillekeurig de donkere kant van de zoektocht naar emancipatie zien: het bereiken van een hoger klassenniveau gaat vaak ten koste van een ander.
De hoofdrollen worden gespeeld door drie Franse topactrices met Sabine Azéma (Cézanne et moi, La vie et rien d’autre, La dentellière) als de rijke weduwe, Maud Wyler (La vie d’Adèle) en opkomende ster Lyna Khoudri (The French Despatch, Papicha) als Nélie.
* Official competition – Locarno International Film Festival 2021
* Nominatie Best Film – Locarno International Film Festival 2021
* Filmtotaal
* de Telegraaf
* NRC
* Het Parool (interview)
* de Filmkrant
* de filmrecensent
* Cinemagazine
* de Protagonisten
* Variety
* Cineuropa
* Out Now
* Eye for Film
**** Filmtotaal
**** deFilmrecensent
***½ de Telegraaf
*** NRC
*** Cinemagazine
*** Protagonsisten
“Fraai geschoten kostuumdrama” – de Telegraaf
“Elegant, klassiek en van een kalm soort suspense voorzien!”- NRC
“Fraai spel vande hoofdrolspelers” – de Volkskrant
“Verrast ook met de invulling van de bijrollen!” – Filmtotaal
“Pakkende mix van sociaal drama en psychologische thriller” – de Telegraaf
“Fraaie film met beelden die je onderdompelt in een warme, romantische waas van kaars- en maanlicht” – Filmtotaal
“Boeiend kostuumdrama met een hele mooie afsluiting” – de filmrecensent
“Aantrekkelijk en intrigerend kostuumdrama” – Variety
“Een onmiskenbaar klassieke film met een bijzonder sterke cast” – Cineuropa
IMDB
Trailer
Persmap
Interview met de maakster (Engelstalig)