Waargebeurd. Het is 1852 en het leger van Napoleon III (neef van Napoleon Bonaparte) slaat de opstand van de Provençaalse boeren neer. Ook het bergdorpje van Violette in de Franse Alpen wordt niet ontzien en alle mannen worden gedeporteerd. De overgebleven vrouwen moeten het zelf zien te rooien. Het is zwaar zonder de mannen. De oogst moet worden binnengehaald, de nodige reparaties aan de huizen en er moet ook weer worden gezaaid voor het nieuwe jaar. Na maanden van totale isolatie en zonder uitzicht op een terugkomst van de mannen, beginnen de vrouwen wanhopig te worden, ook zijn ze bang kinderloos te blijven. Violette en haar vriendinnen zweren een eed, dat ze de eerste man die in het dorp verschijnt, zullen delen…
Korte synopsis
Waargebeurd. Als het leger van Napoleon III een opstand neerslaat worden ook alle mannen uit het bergdorpje van Violette gedeporteerd. De overgebleven vrouwen moeten het zelf zien te rooien. De oogst moet worden binnengehaald, de nodige reparaties aan de huizen maar er moet ook weer worden gezaaid. Na maanden zonder uitzicht op een terugkomst van de mannen, worden de vrouwen wanhopig, ook zijn ze bang kinderloos te blijven. Violette en haar vriendinnen zweren een eed, dat ze de eerste man die in het dorp verschijnt, zullen delen…
Oneliner
Waargebeurd. Na de deportatie van alle mannen door het leger van Napoleon III zijn de vrouwen in een bergdorpje bang kinderloos te blijven en beloven ze de eerste man die in het dorp verschijnt, te delen..
Achtergrond
“Le Semeur” is de debuutfilm van Marine Francen. Ze baseerde haar film op de novelle van Violette Ailhaud die zij in 1919 schreef, maar die pas in 2006 werd gepubliceerd. Aihaud beschrijft in de novelle de gebeurtenissen die haar zijn overkomen. Ze raakte geinspireerd de novelle te schrijven, nadat ze had vernomen dat tijdens WO I in een Frans dorpje hetzelfde was gebeurd. Violette Ailhaud, die in 1925 overleed, gaf haar manuscript aan haar advocaat met als instructie dit in 1952 aan haar vrouwelijke familieleden te geven, exact 100 jaar na de gebeurtenissen die haar waren overkomen en die zij beschrijft. Haar nakomelingen hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat de novelle is gepubliceerd.
De film werd opgenomen in het bergdorpje La Garde-Guérin in de Noorderlijke Cévennes. Marine Francen ontving op het Filmfestival San Sebastián de prestigieuze New Directors Award voor het beste filmdebuut.
* San Sebastián International Film Festival – Winner Beste Regie Debuut
* San Francisco International Film Festival – Nominatie Beste Regie Debuut
* Film by the Sea Vlissingen – Nominatie Beste boekverfilming
* de Volkskrant
* de Filmkrant
* Trouw
* Filmtotaal
* Cinemagazine
* In de bioscoop.com
* VPRO Cinema
* TV Krant
* Cine.nl
* Cineuropa
* Hollywood Reporter
* Screen International
* Overzicht internationale kritieken Rotten Tomatoes
****1/2 Cinemagazine
**** de Volkskrant
**** In de bioscoop.com
**** Filmtotaal
**** Nederlands Dagblad
*** Trouw
*** NRC
*** VPRO Cinema
“Le Semeur ademt talent en maakt nieuwsgierig naar Francens volgende film” – de Filmkrant
“Beeldschone beelden” – de Volkskrant
“Door de zorgvuldig opgebouwde romantische waas schemeren concrete vragen” – de Volkskrant
“Francen pakt subtiel en sfeervol uit”- Het Parool
“Uiterst fascinerend verhaal met een prachtige setting in de Franse Alpen” – Filmtotaal
“Bijna te mooi om waar te zijn. Laten we het wel hopen, want het maakt de wereld mooier” – Trouw
“Oogstrelende fotografie” – Nederlands Dagblad
“het licht-feministische verhaal toont de vitaliteit en overlevingskracht van vrouwen” – de Filmkrant
“Le semeur is een dromerige film die wel degelijk concrete vragen stelt…” – de Volkskrant
“Francen beeldt dit fascinerende waargebeurde verhaal bijzonder fraai uit in haar speelfilmdebuut” – Filmtotaal
“Tedere debuutfilm” – In de bioscoop.com
“Knap debuut, intrigerend verhaal en sublieme landschapsshots” – TV Krant
“Sprookjesachtig vormgegeven met een idyllische schoonheid” – VPRO Cinema
“Alles wordt adembenemend mooi in beeld gebracht” – Nederlands Dagblad
“Bijzonder poëtische cinematografie” – Filmtotaal
“Boeit vanaf het eerste moment” – Cinemagazine
“Een oogverblindend en overtuigend filmdebuut” ~ Cinemania
“Zorgvuldige en liefelijke geschiedschrijving van midden 19e eeuw” ~ Screen International
“Dit tijdsbeeld is een schitterend filmdebuut van Marine Francen” – Ozus’ World Movie Reviews
“Sommige scènes zou je gewoon willen inlijsten!” ~ Screen International
“Uitstekend acteerwerk” ~ Hollywood Reporter