Mario is een jonge succesvolle voetbalspeler. Sinds kort is hij voor het eerst smoorverliefd. Op Leon. De nieuwe voetbalspeler uit Hannover die bij zijn voetbalteam is gekomen. Samen delen ze een appartement en daar is de vonk overgeslagen. Maar twee voetballers die uit de kast willen komen is niet eerder vertoond. Vooral niet als de selectie voor het eerste elftal in Hamburg op handen is. Wie maakt de beste kans. Maar Mario wil daar niet aan denken. Zijn enige gedachten zijn bij Leon en dat begint binnen de club ook op te vallen en de eerste geruchten doen al snel de ronde. Mario ziet zijn kansen als profvoetballer in gevaar komen, maar hij wil Leon ook niet verliezen. Hij moet een keuze maken…
Korte synopsis
Mario is een jonge succesvolle voetbalspeler en sinds kort is hij gek op Leon, een nieuwe speler in zijn team. Ze delen een appartement en daar is de liefde overgeslagen. Maar twee voetballers die op elkaar vallen is niet eerder vertoond. Vooral niet als de selectie voor het eerste elftal in Hamburg op handen is. Maar als snel doen de eerste geruchten in de club de ronde. Mario ziet zijn kansen als profvoetballer in gevaren komen, maar hij wil Leon ook niet verliezen…
Oneliner
Als twee jonge voetbalspelers verliefd op elkaar raken, moeten ze een keuze maken tussen hun carrière of de liefde.
Achtergrond
Filmmaker Marcel Gisler is in 1960 geboren in Alstätten (Zwitserland). Hij studeerde Theaterwetenschappen en Filosofie aan de Vrije Universiteit van Berlijn. In 1985 maakte hij zeer eerste speelfilm “Tagediebe” die met een Zilveren Luipaard op het Festival van Locarno werd bekroond. Andere films die hij daarna maakte waren “Schaflose Nächte”, “Die blaue Stunde”, “F. est un Salaud”. Van 2003 tot 2007 schreef hij voor de Zwitserse televisie 35 afleveringen voor de serie “Lüthi & Blanc”. In 2013 kwam hij met de film “Rosie” die in Nederland in de bioscoop is uitgebracht onder de titel “Rosie’s Son”. Gisler is gastdocent Regie en Draaiboek ontwikkeling aan diverse instituten. Hij is van al zijn films zowel scriptschrijver als regisseur. Voor de rol van “Mario” wist hij de opkomende Zwitserse acteur Max Hubacher (1993), bekend van de film “Der Hauptmann” te contracteren.
Uit de festivalbrochure van Film Fest Gent:
Voetballers die uit de kast komen blijft een zeldzaamheid. Velen vrezen de negatieve reacties van fans en hun ploegmaten. Om nog te zwijgen over de carrièregevolgen. Daarom houden de meesten hun mond maar dat is moeilijker dan je denkt, zoals Marcel Gisler in ‘Mario’ toont. Hierin tackelt de Zwitser homoseksualiteit in voetbal door in te zoomen op twee jonge spelers – de 21-jarige Hannover-spits Leon en de jongere Mario – die een appartement moeten delen. Wanneer hun liefde voor elkaar plots opflakkert na een onschuldige kus, staat het duo voor een moeilijke taak: hun eigen gevoelens een plek geven terwijl ze deze ook geheim moeten houden voor hun ploegmakkers en trainers. Gisler dribbelt in de reguliere speeltijd van ‘Mario’ behendig tussen vooroordelen en knappe scènes door. Of daarna de liefde de winning goal maakt tijdens de verlengingen moet je zelf maar ontdekken! (J.D.B.).
Swiss Film Prize 2018: Best Actor, Best Supporting Actress
* Swiss Film Prize 2018: Nominatie Best Film, Best Script
* FilmOut San Diego 2018: Best International Feature
* Officiele Selectie Film Fest Gent 2018
* Winner – Publieksfavoriet – Roze Filmdagen Amsterdam 2019
* Filmvandaag
* NRC
* de Volkskrant
* De Filmkrant
**** NRC
**** Filmvandaag
*** de Volkskrant
“Goed gemaakt en sterk gespeeld” ~ NRC
“Mario is een belangrijke film” ~ de Volkskrant
“Aangrijpend drama” ~ de Filmkrant
“Uitstekend scenario en uitstekend acteerwerk” ~ Filmvandaag.nl
“Gisler dribbelt in ‘Mario’ behendig tussen vooroordelen en knappe scènes door” – Film Fest Gent
“Oprecht drama met karakters waar je om gaat geven” ~ Guardian
“Authentiek, ontroerend en goed gemaakt” ~ Hollywood Reporter
“Toegewijd acteerwerk in een serieus drama” ~ Times