Eva en Rocco, een getrouwd stel van rond de veertig met een puberende dochter, hebben drie bevriende stellen uitgenodigd voor een etentje bij hun thuis. De meesten kennen elkaar al sinds hun jeugd, maar Carlotta, de tweede vrouw van Lele, is nog vrij nieuw in het groepje, dat vol spanning uitkijkt naar de komst van de pas gescheiden Peppe, die heeft aangekondigd zijn nieuwe vriendin mee te zullen nemen. Maar hij arriveert alleen: ze was niet lekker.
Tijdens het voorgerecht komt het gesprek op een vrouw die haar man op overspel betrapte toen ze in zijn smartphone compromitterende boodschappen aantrof. Eva stelt jolig voor dat iedereen zijn mobieltje op tafel legt en dat ze alle binnenkomende telefoontjes en berichtjes die avond met elkaar zullen delen. Ze hebben als goede vrienden toch niets voor elkaar te verbergen?
Niemand durft te erkennen dit een minder goed idee te vinden en schoorvoetend gaat iedereen akkoord. Maar wat bij de pasta nog een leuk spelletje tussen vrienden lijkt te zijn, ontwikkelt zich tijdens het vleesgerecht en de tiramisu tot een pijnlijk gebeuren. Het wordt duidelijk hoe weinig ze eigenlijk van elkaar weten, zelfs van de eigen partner…
Met een Italiaanse sterrencast en met ruim 3 miljoen bezoekers was deze dramatische komedie dé Italiaanse bioscoophit van dit voorjaar!
Korte synopsis
Een groepje goed bevriende echtparen besluit tijdens een etentje alle telefoontjes en berichtjes te delen die ze binnenkrijgen.
Ze blijken meer geheimen voor elkaars partner en vrienden te hebben dan ze dachten…
Oneliner
Durf jij je smartphone te delen?
Achtergrond
‘Perfetti Sconosciuti’ (Letterlijk Volmaakte Onbekenden) werd in acht categorieën genomineerd voor de belangrijkste Italiaanse filmprijzen, de David di Donatello. Uiteindelijk won de film de prijzen voor ‘Beste Film’ en ‘Beste Scenario’. Ook op het Tribeca festival in New York won de film de prijs voor het beste scenario.
In de hoofdrollen een sterrencast met Giuseppe Battiston (“Pane e Tulipani”), Anna Foglietta (“The American”), Marco Giallini (“Una famiglia perfetta”), Edoardo Leo (“To Rome with Love”), Valerio Mastandrea (“Viva la Libertà”, “Pasolini”, “La Prima Cosa Bella”), Alba Rohrwacher (“Io sono l’amore”, “Le Meraviglie”, “De Eenzaamheid van de Priemgetallen”), Kasia Smutniak (“From Paris with Love”, “Caos Calmo”).
Notes van de regisseur:
“The idea was to sketch out that secret life we cannot come clean about,” explained Paolo nbsp;Genovese just after yesterday’s highly applauded press screening in Rome. “Up until 20 years ago, our secrets were kept inside us; today, they are buried in our mobile phones, which have become a little bit like our black boxes.” The film, which is the fruit of an immense screenwriting effort (the script was co-penned by five people, including Rolando Ravello) and the actors’ hard work (the cast includes Marco Giallini, Kasia Smutniak, Valerio Mastandrea, Anna Foglietta, Edoardo Leo, Alba Rohrwacher and Giuseppe Battiston), unfolds over one evening, around a lavishly decked table, where the friends eat and drink to excess. “In the first draft of the screenplay, the game with the mobile phones on the table was only meant to be one single scene,” continues the director; “then we realised that it worked and that the mobile was a very apt tool to tell the story of our day and age.” “What happens if our deepest, darkest secrets are uncovered and do we make ourselves too vulnerable by keeping them on these devices?”
One of Perfetti sconosciuti’s strong points is that you immediately identify with things in the movie: “Some viewers will definitely be tempted to have a go at the same game, and that’s why we thought about including a warning: don’t go to see it with your fiancée,” jokes Genovese. But if after watching it, nobody can come to a dinner among friends any more without thinking about the game, perhaps it’s a good idea to take on board the suggestion of Anna Foglietta, the most talkative of all the actors present at the press conference: “I’d never ask to swap mobile phones because it would be stupid – you always come across something. We think of this film rather as an ode to telling each other things and to facing life head on.”
* Best Film – David di Donatello Award 2016
* Best Script – David di Donatello Award 2016
* Best Screenplay – Tribeca Filmfestival 2016
* Best Scripment – Bari International Filmfestival 2016
* Audience Award – Norwegian International Filmfestival
* Best Film / Best Actor / Best Script – Golden Ciak Awards 2016
* AD: (PDF) ; online
* Telegraaf: (PDF ; online
* Trouw (PDF)
* NRC: (PDF) ; online
* Volkskrant
* Cinemagazine
* De Film Recensent
* Filmmad.nl
* Filmgeek
* Filmliefhebber
* Enjoy the goodlife (NL)
* DitIsItalie.nl
**** Algemeen Dagblad
**** Telegraaf
**** Trouw
**** Cinemagazine
**** Filmmad
***½ NRC
*** de Volkskrant
“Verrukkelijke en weergaloos geacteerde edelsoap” ~ de Telegraaf
“Een vaardig gespeelde en vlot geregisseerde komedie.” ~ de Volkskrant
“Vermakelijke verwikkelingen” ~ Trouw
“Spitse dialogen” ~ Het Parool
“Amusant psychologisch experiment” ~ NRC
“Sterk tot de verbeelding sprekende premise” ~ de Volkskrant
“Een feest voor liefhebbers van Italiaanse komedie” ~ Cinemagazine
“Vol gevatte en geestige dialogen” ~ Cinemagazine
“Hilarisch, Bizar en Actueel” ~ De Film Recensent
“Ronduit meesterlijk script” ~ Filmmad
“Gedenkwaardige en razend actuele film. Een meesterwerkje” ~ Filmmad>