Segundo is 14 en woont met zijn ouders in een afgelegen dorpje in de Andes. Zijn vader Noé is een gerespecteerd maker van altaar beeldjes en Segundo is bij hem in de leer. De twee trekken veel met elkaar op en verkopen ook samen de zeer gewaardeerde kunstwerkjes aan hun klanten en op markten. In de relatie tussen vader en zoon komen barsten, wanneer Segundo geconfronteerd wordt met een geheime kant van zijn vader waar hij geen vermoeden van had. Het ideaalbeeld dat Segundo tot dan koesterde, valt in duigen. Maar ook hun gezinsleven komt op zijn kop te staan.
Korte synopsis
Segundo woont met zijn ouders in een afgelegen dorpje in de Andes. Zijn vader is een gerespecteerd maker van altaar beeldjes en Segundo is bij hem in de leer. Ze werken intensief samen en gaan ook op pad naar hun klanten om ze te verkopen. Als Segundo een geheime kant van zijn vader ontdekt stort zijn wereld in elkaar.
Oneliner
Als een jongen uit een bergdorpje een geheime kant van zijn vader ontdekt valt zijn wereld in duigen.
Achtergrond
Álvaro Delgado-Aparicio L. is een veelzijdig man. Hij heeft zowel een diploma bedrijfspsychologie, innovatie als regie op zak. Net als vele anderen startte hij zijn regisseurscarrière met het maken van korte films, waarvan THE COMPANION (2013) internationaal bijzonder goed scoorde. RETABLO is zijn eerste speelfilm. De filmtitel is de benaming van het ‘altaar’ met de beeldjes die gemaakt worden in geheel Latijns Amerika. De film is de inzending van Peru voor de Oscar beste buitenlandse film 2020.
* Filmfestival Berlijn 2018 – Winner Teddy AWard Jury Prize
* Filmfestival Berlijn 2018 Winner Crystal Beer – Special Mention
* San Sebastián International Film Festival 2018 – Nominatie Best Latin American Film
* Vancouver Latin American Film Festival 2018 – Winner Best Film in New Directors Competition
* Chicago International Film Festival 2018 – Winner Gold Q-Hugo
* Frameline San Francisco International LGBTQ Film Festival 2018 – Winner Jury Prize
* VPRO Cinema
* NRC
* Filmkrant
* Filmtotaal
* de Volkskrant PDF
* Cinemagazine
* Screen International
* Seattle Times
* Chicago Reader
Overzicht internationale kritieken (Rotten Tomatoes)
**** VPRO Cinema
**** Filmtotaal
**** Cinemagazine
*** NRC
*** de Volkskrant
“Delicaat coming-of-age-verhaal ontroert vanwege betoverende beeldende kracht” – VPRO Cinema
“De beeldtaal is door die kijkdoosesthetiek indrukwekkend”” – NRC
“Taboe doorbrekend, moedig debuut” – Filmkrant
“Dit debuut over het kleurrijke doch onverbiddelijke leven in het Andesgebergte is de moeite waard!” – de Volkskrant
“Een knap staaltje filmdrama dat met veel precisie is geconstrueerd” – Filmtotaal
“De acteurs zijn stuk voor stuk subliem” – Cinemagazine
“Krachtige vorm in al zijn bescheidenheid en aandacht voor details” – Filmkrant
“Indrukwekkende film over de oneindige liefde tussen een vader en zoon” – Cinemagazine
“Net zo liefdevol als die ambachtelijke beeldjes en net zo treffend als het schitterende Andes gebergte” ~ Screen International
“Regisseur Aparicio beeldhouwt een wereld die net zo delicaat is als de gemaakte beeldjes” ~ Seattle Times